شیما کریمی؛ منصور وثوقی؛ حسین آقاجانی مرسا؛ زهرا حضرتی صومعه
چکیده
چکیدههدف از مطالعه حاضر، بررسی نقش استفاده از شبکههای اجتماعی در توانمندسازی زنان است. مطالعه حاضر روش کمی از راهبرد پیمایش بوده است که بر روی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شده است. زنان جامعه مورد مطالعه در سطح زیاد (34.66 درصد) از استفاده از شبکههای اجتماعی برخوردارند؛ که در این میان بالاترین مقدار ...
بیشتر
چکیدههدف از مطالعه حاضر، بررسی نقش استفاده از شبکههای اجتماعی در توانمندسازی زنان است. مطالعه حاضر روش کمی از راهبرد پیمایش بوده است که بر روی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شده است. زنان جامعه مورد مطالعه در سطح زیاد (34.66 درصد) از استفاده از شبکههای اجتماعی برخوردارند؛ که در این میان بالاترین مقدار میانگین از آن مولفه ارتقای حضور زنان در جوامع مجازی و مشارکتهای اجتماعی (65/3)است. همبستگی کل و شدت رابطه نیز بین متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و مولفههای توانمندّسازی در زنان، 677/0 به دست آمد و در سطح معناداری 05/0 تایید شد که نشان میدهد، رابطهی معنادار قوی بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی توسط زنان و توانمندسازی آنها وجود دارد همچنین استفاده از شبکههای اجتماعی، به واسطهی افزایش دانش زنان، کاهش انزوای آنها و افزایش مشارکت اجتماعی، موجب بهبود توانمندسازی آنان میگردد. مقدار ضریب همبستگی (R) بین متغیرها نیز، 797/0 بدست آمده است که نشاندهندهی رابطهی قوی بین متغیرهای مستقل و وابسته برقرار بوده است. در مجموع یافتههای تحقیق حاکی از آن است که شبکههای اجتماعی، یکی از موثرترین روشها در توانمندسازی زنان در عصر حاضر است و اثرات آن در ایجاد تغییرات اجتماعی در زنان، قابل اثبات است.